NL - FR

Jeremy Matthys.

Collega in de kijker

Op deze nieuwspagina’s zetten we de komende maanden regelmatig Vanden Broele-collega’s in de kijker. We diepen telkens uit wat hun functie is binnen hun team en het bedrijf, ontdekken wat hun drijfveren of ambities zijn en polsen naar hun professionele toekomstplannen. Jeremy Matthys bijt de spits af. Jeremy, fervent loper en reiziger, is sinds april 2007 een vaste waarde binnen het marketingteam van Vanden Broele en werkt er intussen al bijna vijftien jaar.

“Toen ik solliciteerde was Vanden Broele uiteraard veel kleiner. Het marketingteam bestond in 2007 uit onze huidige general manager Bram Van Impe, die toen marketingverantwoordelijke was, een collega die zich met de organisatie van onze opleidingen bezighield en nog een andere collega die ik zou vervangen. Ik vervulde aanvankelijk een dubbele functie, waarbij ik enerzijds redacteur was en anderzijds marketingmedewerker”, legt Jeremy uit. “Marketing in het algemeen was toen ook nog helemaal anders. E-mailmarketing stond in zijn kinderschoenen en sociale media waren in België toen nog een ver-van-mijn-bedshow. We communiceerden dus nog op een heel andere manier dan nu. Ook de sector waarin we actief zijn, was anders. Zo kregen lokale besturen toen nog niet te maken met de lawine van uitdagingen die ze vandaag moeten aanpakken. Kortom: alles en iedereen is erg sterk geëvolueerd in de afgelopen vijftien jaar. Op die manier zijn we ook als team gegroeid van drie naar acht medewerkers die zich met communicatie en marketing bezighouden.”

Dat team doet er alles aan om de producten en de diensten van Vanden Broele zo goed mogelijk op de markt te brengen en te promoten. “Het is de bedoeling om zo goed mogelijk over die producten en diensten te communiceren, zodat ze de gebruikers, lezers of deelnemers krijgen die ze verdienen. Daarbij kunnen we op verschillende manieren te werk gaan. Wij focussen vooral op e-mail om met onze potentiële en bestaande klanten in contact te komen. Dat neemt dan ook veel van onze tijd in beslag. Daarnaast gebruiken we natuurlijk de gekende offline kanalen, zoals post en print. We schenken ook aandacht aan sociale media, beheren heel veel verschillende websites, en nemen deel aan vakbeurzen en congressen, om nog maar te zwijgen van het vele marketingwerk ‘achter de schermen’. Een lange, maar vooral boeiende lijst van taken dus. Kortom: we vervelen ons nooit”, vat Jeremy samen.

Om zo’n uitgebreid takenpakket de baas te kunnen, moet je natuurlijk ook uit het goede hout gesneden zijn. “Ik ben afgestudeerd als licentiaat vertaler in het Russisch en het Frans. Om mij nog meer te verdiepen in de verschillende aspecten van communicatie heb ik daarna nog een postgraduaat Management en Communicatie behaald en een master-na-master in de journalistiek gevolgd. Nadat ik in 2005 definitief afgestudeerd was, heb ik anderhalf jaar op een Brusselse marketingafdeling gewerkt. De zoektocht naar een job dichter bij huis deed mijn oog op een vacature van Vanden Broele vallen. Die bood me alles wat ik zocht. De job was in de buurt en de inhoud sprak mij enorm aan. Mijn eerste gesprekken verliepen zeer goed en al snel mocht ik bij Vanden Broele beginnen. En daar heb ik tot nu toe geen spijt van gehad.”

Daar hebben de toffe collega’s veel mee te maken. “Ik prijs me enorm gelukkig dat ik deel mag uitmaken van een heel fijn team. Iedereen komt goed met elkaar overeen en er hangt een goede sfeer. We weten dat we op elkaar kunnen rekenen, niet alleen op professioneel, maar ook op persoonlijk vlak. En daar hebben we de afgelopen maanden met het hele team de vruchten van geplukt. Weten dat je omringd wordt door mensen op wie je kunt terugvallen, die steeds te vinden zijn voor een gesprekje over luchtige en niet zo luchtige onderwerpen, bij wie je terechtkunt als het op een (thuiswerk)dag om welke reden dan ook eens wat minder gaat … Daar kan geen loonsverhoging tegenop”, lacht Jeremy.

Behalve leuker is de job er de voorbije jaren ook alleen maar veelzijdiger op geworden. “Onder andere door het vakgebied van marketing en communicatie dat voortdurend in beweging is, en door de focus die Vanden Broele op innovatie legt. Het bedrijf stimuleert je om initiatief te nemen, bij te leren ... Daardoor kun je als het ware zelf bepalen wat je van je job maakt, een luxe die maar weinig mensen hebben.”

En wat de job dan dag in dag uit zo boeiend maakt? “Nog beter is om te vragen WIE de job zo boeiend maakt. Dat zijn de klanten, gebruikers, partners waarvoor we ‘het’ doen. Overheden en non-profits helpen overtuigen van het nut van onze oplossingen, waarmee ze op hun beurt rechtstreeks of onrechtstreeks een betere dienstverlening kunnen aanbieden en zo het leven van heel wat mensen toch iets makkelijker kunnen maken: daar haal ik veel voldoening uit”, besluit Jeremy.

Al onze updates in uw mailbox?

Schrijf u in op onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van al onze initiatieven en ons laatste nieuws.